arrow_drop_up arrow_drop_down
10 december 2019 

Hoe kan je nou écht ontspannen

Als je mij een paar jaar geleden in mijn werk had meegemaakt, had je waarschijnlijk met een grote boog om me heen gelopen. Ja, echt! Zo gestrest was ik. Ik werkte toen nog als zelfstandige in het communicatievak. Behoorlijk gedreven om de allerbeste resultaten voor de opdrachtgever te behalen. Sterker nog als het even kon, probeerde ik de verwachtingen zelfs overtreffen. Maar ontspannen was er niet bij.

Nu weet ik dat ik mijn grenzen voorbij denderde. Altijd!

Zo erg zelfs dat ik niet eens meer in de gaten dat ik continu gestrest was.

Doorgaan tot ik er haast bij neerviel

Op wilskracht kon ik het lang volhouden om alle signalen te negeren. Ondertussen rende ik door van hot naar her. Mijn gedachten waren all over the place en raasden door mijn hoof en de stress door mijn lijf. En toch vertelde ik mijzelf dat de stress er gewoon bij hoorde in veeleisende communicatieprojecten vol deadlines die ik vol verve tot een goed einde wilde brengen. Tja… tot ik tegen een fikse blinde muur afstevende: burn-out! Meerdere keren zelfs. Want hardleers was ik wel.

Daar zat ik dan. Gestrest, jankerig en geen energie meer om wat dan ook te ondernemen. Ik was zo gewend geraakt aan altijd maar doorgaan dat ik mijn eigen signalen niet meer herkende.

Laat staan dat ik ernaar kon luisteren.

Welke ontspanning werkt nou wel

Ik heb werkelijk van alles geprobeerd: liep goeroe’s achterna, volgde cursussen meditatie en bewustzijnstrainingen tot NLP, yoga en energiewerk in Nederland en later ook in het buitenland. Helaas leverde de energie die ik hierin stak uiteindelijk heel weinig op.

Wat ik leerde, bracht ik in de praktijk. Maar het resultaat was altijd tijdelijk. Het haalde heel even de druk van de ketel. Daarna viel ik terug in mijn oude gewoontes en de onrust kwam als een boemerang keihard terug. De verandering waar ik zo naar snakte, kwam niet. Er was meer nodig.

Tot ik het aandurfde om mijzelf écht in de spiegel te kijken en de moed had om de achterliggende oorzaak onder ogen te zien. Toen kwam bij mij de werkelijke verandering op gang waar ik zo naar verlangde.

De gouden sleutel is simpel: ‘Ontspanning zit al in je’

Alle vormen van ontspanning, of het nu een cursus, methode, stroming of zienswijze is, heeft naar mijn idee iets gemeenschappelijks. En dat is dat ze je (weer) connecten met een meer ontspannen versie van wie jij bent. Met wie jij oorspronkelijk bent, niet gekleurd door ‘het hoort zo’s!’ of ‘zo ben ik nu eenmaal’!

Je kunt nog zo goed weten hoe je moet ontspannen, maar als het resultaat daarvan niet blijvend is, dan is er meer aan de hand. Dan zul je verder moeten gaan dan wat je in je hoofd allang weet.

Deze fijne visualisatieoefening kan je helpen

Hoe kan je nou écht ontspannen. In de eerste plaats door écht tijd voor jezelf te nemen om te ontsnappen aan je drukke leven. En vervolgens het eerlijke gesprek met je zelf aan te gaan. Hoe gaat het met jou? Hoe gaat het écht met jou? En doe dat eens met een warm hart, alsof je met je allerbeste vriendin praat, die het moeilijk heeft. En niet met een kritische blik zoals we dat vaak gewend zijn.

  • Zoek een plek voor jezelf waar je niet gestoord wordt
  • Ga rustig zitten of liggen
  • Sluit je ogen en keer met je aandacht naar binnen
  • Haal een paar keer diep en ontspannen adem
  • Scan je lichaam. Als je ergens spanning voelt, breng daar dan in gedachten ontspanning bij
  • Voel hoe je je voelt (en nee, niet bedenken)
  • En als je ontspannen bent en met je aandacht naar binnen gericht
  • Ga dan het écht gesprek met jezelf aan: hoe gaat het met mij?  Hoe gaat het écht met mij? Wat heb ik nodig om te ontspannen, welke ontspanning werkt voor mij? Hoe voel ik me als ik de meest ontspannen versie van mijzelf ben?
  • Laat de antwoorden op deze vraag in jou ontstaan. Dat kan in beelden zijn of in gevoelens zijn, misschien krijg je het warm, of hoor je jezelf praten … Alles is mogelijk want het zijn jouw indrukken

Als je het aandurft om stil te staan en oprecht het gesprek met jezelf aangaat, dan zul je verrast worden door de antwoorden. En geloof me als jij je eigen antwoorden serieus gaat nemen, dan gaat dit absoluut verschil maken in je leven.

Oefening baart kunst

Het vraagt simpelweg training om de spanning waar je zo aan gewend geraakt los te laten. En dat gaat nou eenmaal niet van de een op de andere dag. Mijn advies: leg de lat niet meteen te hoog voor jezelf en wees vooral niet kritisch. Elke keer dat je deze oefening doet ga je iets nieuws over jezelf ontdekken. De eerste stap naar ontspanning is altijd bewustwording van hoe het écht met jou gaat. En die stap is hiermee gezet.

Heb jij moeite met ontspannen en wil je liever door denderen om niet te hoeven voelen hoe het écht met je gaat? Trap dan toch eens op de rem en ga het échte gesprek met jezelf aan. Misschien ontdek je dat het helemaal niet zo eng is. Ik zou het fantastisch vinden als je je ervaringen met deze oefening met me wilt delen. Laat het me weten in de comments.

Wil je meer weten over mijn coaching?

Deze super effectieve oefening is slechts een van de vele oefeningen die ik in mijn coaching van drukbezette vrouwen gebruik. Loop je vast en ben je nu écht klaar met de voortdurende onrust die je in je hoofd en lichaam voelt? Maak vrijblijvend een afspraak voor een kennismakingswandeling en ervaar of ik iets voor je kan betekenen. Het verplicht je tot niets en jij gaat hoe dan ook met een fijn ontspannen gevoel weer naar huis.

Over de schrijver
Gepassioneerde coach voor (drukbezette) vrouwen die ontspanning zoeken. Ik help vrouwen uit de waan van de dag stappen zodat ze ontspannen en vol energie de regie over hun eigen leven kunnen terugpakken.
Reactie plaatsen

Deze website gebruikt cookies